Den andra våldtäkten

Jag har precis sett klippet "Den andra våldtäkten" på SVT play.
http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

Det handlar om mest en tjej som har blivit våldtagen på skolans toalett. Hon anmäler honom, han blir dömd- men den andra våldtäkten syftar på hur samhället reagerar. Hur alla hennes klasskamrater, alla vuxna reagerar. Alla vänder henne ryggen, alla stödjer killen, tror att han är oskyldig, att hon ljuger. Det här var jättejobiigt för mig att se, jag tycker ju verkligen att sånt här är riktigt fel. Det är helt sjukt att alla bara kan vända sig emot en. Alla de som man trodde var ens kompisar. Skolan gör ju INGENTING?! "Linnea" beslutar sig för att hon inte orkar med alla trakasserier efteråt så hon byter skola.
Det här är ju något som jag känner verkligen berör mig. Jag tror att det är något inom det här, att få hjälpa de utsatta, ta de svagas parti. (Fast egentligen kan man ju tycka att det skulle vara mycket starkare att välja tjejens parti än killens, eftersom att alla stod bakom honom och inte henne). Jag vill hjälpa de utsatta i samhället! Jag känner nu att jag skulle bara vilja gå fram och krama om den här flickan, bara allt detta hat som du blivit utsatt för, alla svek är ingen människa värd. Jag vill bara att du ska veta det<3
ÅH! Det här är verkligen bara så fel! Hur fan kan man stå och krama om och ta emot blomman som gärningsmannen delar ut till var och en av sina klasskamrater på skolavslutningen. Alla älskar honom, tycker att hon var någon slampa...Jag fattar verkligen inte. Hur kan man, hur kan alla hennes vänner vända henne ryggen? Tvivla på hennes historia, tro mer på allt det skit som hennes andra klasskamrater som antgligen knappt känner henne säger. Hur kan man överge en vän, när den behöver en som mest? Hur kan man överge någon då? Det behöver inte ens vara ens vän från början, man kan ju bara inte lämna någon själv så...


Jag tycker verkligen att alla borde se inslaget! Vilken ringklocka det måste vara för många! Man såg ju prästen och rektorn i samhället... Se det!

Kommentarer
Postat av: peter

hörde det på radion, men fattade inte allting för jag lyssnade bara med ett öra, men verkar assjukt :S

2010-03-26 @ 00:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0